Sunday, June 24, 2012

bawang merah.

hidung berair, mata berair akibat pedih memotong atau mengupas bawang merah..
waaaaa... kalau dah kena pedih dia memang tak ingat la nak buat apa, memang aku dah menjerit awal2.. mak tolong mata kita pedih! hahaha nampak tak jakun di situ masuk dapur.. *owh ye, ini semua cerita zaman dulu kala, zaman baru nak belajar2, baru nak tergedik2 masuk dapur, kacau mak masak.. tapi sekarang da pro oke.. ye la,mana pulak aku tak pro, belajar msak dengan pip yang garang tu, masak dengan dia macam masuk kelas masak tentera.. bhahaha,,


baik lah sambung cerita, bila mata pedih, kena percikan air bawang tu, selain menjerit tolong2, aku jirus mata aku dengan air.. lantas aku cakap kat mak aku, malas la nak masak, asal masak je accident..sob..sob..sob..

setelah kejadian tu, mak aku pun pesan, after this letak bawang merah kat hujung pisau, kompom tak pedih.. mak kata mungkin bawang tu rasa berteman bila sama2 ada kat mata pisau, sama2 terkorban ke? aku pon tak paham sangat motif petua ni.. tapi yang penting tak pedih.. dengan berbekalkan nasihat mak, aku pun buat la seperti yang dikatakan.. wah! berkesan, makin rajin la aku tolong mak aku sampai sekarang.. dan mak aku dah goyang kaki sekarang ni, ye la, aku dah pro bab2 masak sekarang ni.. maklum lah umur dah 22, mesti lah kena pandai masak.. hoho aku rasa hebat, dan proud pada diri sendiri.. wink..wink.. ;)

ada juga yang aku dengar kalau nak elak pedih mata masa potong bawang merah, makan lah gula-gula getah.. yang ni aku tak pernah try pulak.. mana mengunyak, mana nak potong.. aku ni dah la fokus gila potong bawang, tak sempat pulak nak kunyah chewing gum.. hoho..

sekarang dah tak perlu tu semua, tak usah letak bawang kat hujung mata pisau, tak usah makan chewing gum bagai.. bak kata aku, zaman pedih2 mata ni dah berlalu, dah hebat sangat ke ape? hahaha.. dan aku sangat rajin la buat kerja kupas bawang bila ada kenduri kendara.. da macam kerja tetap gitu.. tapi yang aku kalah hidung mesti keluar mucous yang tak dapat dikawal.. hah bab ni, petua dia apa pulak er, aku tengok mak cik2 relax je, atau mereka dah pakai mask halimunan untuk elakkan perkara ni terjadi.. apakah?

tak apa lah, mungkin ni masalah kecil yang tak berlarutan seperti masalah politik malaysia sekarang ni.. yang tak sudah2.. erk! politik? keluar tajuk ni..

baiklah ni lah kisah bawang merah, harap bawang putih tidak cemburu. ngee~

yours sincerely,
keeya mustafa

No comments:

wow awesome!