Thursday, June 21, 2012

Bulan Syaaban tiba!

Hari ini 1 Syaaban 1433H..

pejam celik pejam celik dah berlalu bulan Rejab dan lagi sebulan nak bertemu bulan Ramadhan.. wah, tak sabar nak pergi terawih, ade moreh, ade bazar *makan je tau (fokus untuk beribadat dan kawal nafsu ea semua)

oh ye, kita cuma nak kongsi2 dan sebar2 kan tentang kelebihan dalam bulan Syaaban.
Antaranya :
1. Setiap amalan kebajikan akan digandakan oleh Allah dengan 700 kali ganda

2. Allah akan menurunkan rahmatNya serta memberikan pengampunan umum kepada hambaNya (ALLAHUAKBAR!)

3. Sesiapa yang berpuasa 3 hari di awal, pertengahan dan akhirnya maka Allah akan menuliskan baginya pahala 70 orang nabi-nabi, pahala beribadat selama 70 tahun dan jika ia meninggal pada tahun itu maka ia akan mendapat pahala mati syahid (SUBHANALLAH!)

4. Kelebihan malam nifsu Syaaban pula ialah sesiapa yang bangun mendirikan solat sunat dan menghidupkan malam itu dengan banyak berdoa, berzikir, berselawat, bertasbih, membaca Al Quran dan sebagainya maka Allah akan membukakan untuknya 300 pintu rahmat disamping doanya tidak akan ditolak (SUBHANALLAH!)

*untuk perkongsian : Malam Nisfu Syaaban difahamkan yaitu : Malam yg mana buku catitan kita selama setahun akan dibawa kelangit, lalu digantikan dgn buku catitan yg baru. Masanya @ 14 ato 15 pertengahan bulan bermula waktu Maghrib



p/s : Oleh itu marilah kita sama2 mencari keredhaan Allah selagi kita masih diberi peluang olehNya untuk bernafas di dunia yang sementara ini…

bulan Syaaban ni jom semuanya berpuasa, melatih diri sebelum bulan Ramadhan..
Al-Hadis : “Tidak aku lihat Rasulullah SAW berpuasa berturut2 bulan,
melainkan pada bulan Syaaban dan Ramadan…” Allahu’alam…

yours faithfully,
keeya mustafa

No comments:

wow awesome!