Tuesday, January 31, 2012

BERSABARLAH WAHAI HATI YANG LEMBUT


‎:: ♥ Duhai muslimah yang dikasihi ALLAH…tidak perlu gusar dan mengeluh andai dirimu masih belum dilamar. Teruslah ‘mensolehahkan’dirimu, teruslah bermujahadah menjadi hambaNya yang terbaik, yakinilah dengan janji-janji Tuhan, jangan pernah berhenti berdoa dan berharap kepadaNya. Yakinilah, suatu hari kelak kamu kan memperoleh imam yang terbaik buatmu, sebaik dan seindah akhlakmu jua.! ♥ ::


yours sincerely,
keeya mustafa

Monday, January 30, 2012

menyucikan HATI


Ƹ̴Ӂ̴ƷSurah Al-Fatihah dapat memadam kemurkaan Allah SWT.

Ƹ̴Ӂ̴ƷSurah Yasin dapat menghilangkan rasa dahaga atau kehausan pada hari Kiamat.

Ƹ̴Ӂ̴ƷSurah Dukhan dapat membantu kita ketika menghadapi ujian Allah SWT pada hari kiamat.

Ƹ̴Ӂ̴ƷSurah Al-Waqi’ah dapat melindungi kita daripada ditimpa kesusahan atau fakir.

Ƹ̴Ӂ̴ƷSurah Al-Mulk dapat meringankan azab di dalam kubur.

Ƹ̴Ӂ̴ƷSurah Al-Kauthar dapat merelaikan segala perbalahan.

Ƹ̴Ӂ̴ƷSurah Al-Kafirun dapat menghalang kita daripada menjadi kafir ketika menghadapi kematian.

Ƹ̴Ӂ̴ƷSurah Al-Ikhlas dapat melindungi kita daripada menjadi golongan munafiq.

Ƹ̴Ӂ̴ƷSurah Al-Ikhlas dapat melindungi kita daripada menjadi golongan munafiq.

Ƹ̴Ӂ̴ƷSurah An-Nas dapat melindungi kita daripada ditimpa penyakit was-was

yours faithfully,
keeya mustafa

Sunday, January 29, 2012

nak suami begini begitu?


Si A: "Seronoknya if dapat suami romantik like Seth Tan." [Nora Elena]
Si B: "Bahagianya if dapat suami penyabar like Adam." [Adamaya]
Si C: "Bestnya if dapat suami cute like Hyuk Jae." [Super Junior]
Si D: "Sukanya if dapat suami handsome like Shah Rukh Khan." [Kuch2 Hota Hei]

>>>Barangkali mereka terlupa betapa hebatnya RASULULLAH SAW sebagai seorang suami yang selayaknya dijadikan ROLE MODEL dalam kehidupan. Renung2kan :)

yours faithfully,
keeya mustafa

Saturday, January 28, 2012

calon isteri or bini korang


calon isteri:
N̲a̲k̲ ̲p̲a̲n̲d̲a̲i̲=Cari isteri cikgu
N̲a̲k̲ ̲s̲i̲h̲a̲t̲=Cari isteri doktor
N̲a̲k̲ ̲k̲a̲y̲a̲=Cari isteri anak tan sri
N̲a̲k̲ ̲g̲l̲a̲m̲o̲u̲r̲=Cari isteri artis
N̲a̲k̲ ̲g̲a̲d̲u̲h̲=Cari isteri samseng
N̲a̲k̲ ̲s̲e̲m̲b̲a̲n̲g̲=Cari isteri penceramah
N̲a̲k̲ ̲a̲l̲i̲m̲=Cari isteri ustazah
N̲a̲k̲ ̲g̲e̲m̲u̲k̲=Cari isteri chef
N̲a̲k̲ ̲s̲e̲l̲a̲m̲a̲t̲=Cari isteri polis
N̲a̲k̲ ̲s̲t̲y̲l̲o̲=Cari isteri kaki shopping
N̲a̲k̲ ̲M̲A̲M̲P̲U̲S̲=Cari isteri orang

p/s : hanya gurauan semata-mata.semoga anda mendapat jodoh yang dapat membimbing anda dijalan yang lurus :)

yours faithfully,
keeya mustafa

Friday, January 27, 2012

apa yang PALING RINGAN di DUNIA INI?


Imam Ghazali = ‘ Apa yang paling ringan di dunia ini ? ‘
Murid 1 = ‘ Kapas ‘
Murid 2 = ‘ Angin ‘
Murid 3 = ‘ Debu ‘
Murid 4 = ‘ Daun-daun ‘
Imam Ghazali = ‘ Semua jawaban kamu itu benar, tapi yang paling ringan sekali didunia ini adalah MENINGGALKAN SOLAT. Gara-gara pekerjaan kita atau urusan dunia, kita tinggalkan solat..

p/s: sembahyanglah kamu sebelum kamu disembahyangkan :)) dan dirikan solatkamu dengan khusyuk dan tawaduk :))

yours faithfully,
keeya mustafa

Thursday, January 26, 2012

wahai ADAM



JADILAH IMAM DISISI WANITA YANG KAMU SAYANGI

Peringatan Untuk Semua Lelaki Muslim. Wahai lelaki yg mempunyai tanggungjawab sebagai ketua keluarga.. Jika benar kau mencintai hak mu yang sah.. Maka cintailah dia sepenuh hatimu.. Jika benar kau kasih dan cintakan wanita itu, Jagalah dia dengan baik. Kasihanilah dia. Lindungilah dia, berilah kasih sayang padanya. Nasihatilah dia. bawalah dia ke jalan Allah S.W.T. Perbetulkan kesilapannya. Bersabarlah dengannya dan terimalah kekurangannya. Jadi imamnya yg terbaik dan redhalah dengan Hak mu yg telah ditetapkan itu.


yours sincerely,
keeyamustafa

Wednesday, January 25, 2012

ALLAHUAKBAR!!!

Oh Allâh... I have no money • but • I have • YOU ► I....A M....R I C H !
Oh Allâh... I have no freedom • but • I believe in • YOU ► I....A M....F R E E !
Oh Allâh... I have no patience • but • I read • YOUR QUR'AN ► I....A M....C A L M !
Oh Allâh... I get no respect • but • YOU • listen to my doa ► I....AM....P R O U D !
Oh Allâh... I have no time • but • I think of • JANNAH ► I....H A V E....F O R E V E R !


yours faithfully,,
keeya mustafa

Monday, January 23, 2012

renungan bersama


REBUTLAH 5 PELUANG INI SEBELUM TIBA 5 RINTANGAN

WAKTU KAYA SEBELUM MISKIN, WAKTU SENANG SEBELUM SIBUK, WAKTU SIHAT SEBELUM SAKIT, WAKTU MUDA SEBELUM TUA DAN WAKTU HIDUP SEBELUM MATI

" SAMPAIKANLAH PESANKU BIARPUN SATU AYAT...."


subhanallah..tolong sebarkan..:) dri Ustaz Nasir

Sunday, January 22, 2012

yang LAMA


cerita lama
dosa lama
cinta lama
sebentar lagi kita tinggalkan
bukan selamanya lupa
hanya dibenam dalam benak memori sementara

aku salut cerita lama yg keji
aku salut dosa lama hina tak terperi
aku salut cinta lama tak berkronologi
satu dua pejam celik
dunia makin tua
kita makin dewasa

adakah sejarah akan berulang?
pasti yang hitam kelat tak mahu di ingat
yang semanis kurma dipersilakan bergelimpangan
dengan mengharapkan si hitam
sedikit-sedikit memaparkan urna-urna bahagia
kuning, merah dan biru

cerita lama
dosa lama
cinta lama
sebentar lagi kita tinggalkan
bukan selamanya lupa
selamat datang angka dua belas


yours faithfully,
keeya mustafa

Saturday, January 21, 2012

soalan dengan JAWAPAN rrrrr....

Soalan Bangang Yang Buat Orang Lagi Bengang !! Ggrrrrrr !! 1)Bila orang nampak anda baring tutup mata.... Soalan: Hyee! tidur ke? Jawapan: Tak la,aku training mcm mana nak mati nanti... ... 2)Imagine anda bawa tv anda yang rosak gi jumpa technician untuk repair,dia mesti tanya gak: Soalan: Nak repair tv ke? Jawapan: Tak la,aku bosan! so sje aku bwk tv ni jln2. 3)Time anda bangun tidur, dan terus si bendul tu mesti tanya anda: Soalan: Hyep! da bangun? Jawapan: Ish,aku tengah tido sambil berjalan-jalan... 4)Kawan anda call phone umah anda dan... Soalan: Hello?.. Ada mana ? Jawapan: Kat sini haa ,kat bus stop!!! 5)Diorg nampak anda keluar dari bilik mandi dan dalam keadaan basah-basah.. Soalan: Eh baru mandi ke? Jawapan: Ehh! Mana ada , Aku jatuh dalam lubang jamban tadi!!! 6)Anda di dalam toilet , pintu berkunci , ada gak orang ketuk pintu dan tanya anda.. Soalan: Ada orang tak? Jawapan: ( *Suara Kiut* ) Mana ada orang!! Taik yang bercakap ni!!


yours faithfully,
keeya mustafa

Friday, January 20, 2012

senyum tunjuk GIGI :I

Saya tahu awak penat...
tetapi sekurang2 nya berikan lah
sedikit senyuman......
begini.....



hehehe.....
moga lalui hari2 yg ceria sahabat...
miss u always....

yours sincerely,
keeya mustafa

Thursday, January 19, 2012

BERSYUKURLAH :)


Bersyukurlah Dengan Dugaan Yang Kita Terima
Kerna Dugaan Yang Orang Lain Terima Dan Rasakan Lebih Besar Dari Kita
Bersyukurlah Dengan Dugaan Yang Kita Terima
Kerna Tanpa Dugaan Kita Akan Terus Hanyut Dengan Kelekaan Dunia
Bersyukurlah Dengan Dugaan Yang Kita Terima
Kerna Dugaan Tersebut Menguji Ketabahan, Kekuatan dan Keredhaan Kita Sebagai Manusia
Bersyukurlah Dengan Dugaan Yang Kita Terima
Kerna Dengan Dugaan Dan Cabaran Kita Akan Bermuhasabah Dan Lebih Mengenali Diri Kita
Bersyukurlah Dengan Dugaan Yang Kita Terima
Kerna ALLAH Masih Menyayangi Kita
Dan Kerna Itulah DIA Memberi Kita Dugaan Supaya Kita Sentiasa Mengingati-NYA Dan Sentiasa Mendekatkan Diri Pada-NYA Pemilik Seluruh Alam Semesta
BERSYUKURLAH DENGAN SETIAP PEMBERIAN-NYA
KERNA DIA KITA TERCIPTA SEBAGAI HAMBA


yours sincerely,
keeya mustafa

Wednesday, January 18, 2012

kawan baru

hye darl,,
hari ni dapat kawan baru,,
kawan dari twitter,,
si peramah NADEA ZAINI from sarawak and,,
si tourist CIK ZIQA,,
nice to meet you,,
and kawan dari blog yg baru follow me,,
thanks be my friend in dunia maya ini,,
semoga silaturahm ini semakin utuh,,
amin.. :)



p/s:mulakan hari anda dengan senyuman :)

yours sincerely,
keeya mustafa

Tuesday, January 17, 2012

carilah SAHABAT bukan MUSUH


Bagaimana kita menghargai nilai persahabatan dengan sahabat kita. Adakah dengan belanja air teh ois dan roti canai satu?Tetapi banyak kita lebih merujuk kepada kawan daripada Allah Sang Pencipta dunia ini. Kerana kita lebih percaya kawan daripada tuhan

Akan tetapi , manusia yang dhaif macam kita ini lebih memilih kawan . Kerana banyak jenis kawan perlu kita pilih daripada musuh yang menjadi kawan. Maksudnya? kekadang kita memilih musuh sebagai kawan dan kawan sebagai musuh.Semampu kita dan selayak kita menjadi kawan kepada sahabat kita.

Kekadang kita sebagai manusia sudah di takdir memilih kawan yang salah landasan daripada memilih kawan yang sebaik landasan. Oleh itu perbaiki landasan yang buruk kepada landasan yang terbaik kepada diri kita. Insha Allah.

p/s : semoga kita mendapat sahabat yang boleh membimbing kita ke syurga, amin..

yours sincerely,
keeya mustafa

Monday, January 16, 2012

10 SOALAN SEBELUM BERTUNANG


1. Apakah wawasan hidupnya?

Setiap orang mempunyai wawasan dan cita-cita yang ingin dicapai dalam hidupnya. Inilah yang perlu anda ketahui mengenai bakal pasangan hidup anda.

Sekiranya anda dan dia mempunyai wawasan dan matlamat hidup yang sama maka perselisihan dalam rumahtangga akan berkurangan.

2. Bagaimanakah kefahamannya mengenai konsep perkahwinan?

Kefahaman serta tasawur atau gambaran yang jelas mengenai perkahwinan amat penting.

Sekiranya kedua-dua pihak mempunyai kefahaman yang berbeza, umpamanya satu pihak menganggap perkahwinan hanya sekadar memenuhi tuntutan nafsu semata-mata, sedang satu pihak lagi memandang sebagai satu ibadah, sudah semestinya rumahtangga yang bakal dibina tidak akan aman daripada perselisihan dan pergaduhan.

3. Apakah sifat-sifat yang digemari dan tidak digemarinya?

Adalah penting bagi setiap pasangan mengetahui kegemaran pasangannya, apa yang disukai dan tidak disukainya kerana kadang-kadang perselisihan berlaku disebabkan kelainan kegemaran dan citarasa.

Sekiranya kegemaran setiap pihak diketahui terlebih awal mungkin perselisihan dapat dielakkan.

4. Apakah pandangannya mengenai anak pada tahun pertama perkahwinan?

Setiap orang mempunyai pandangan yang berbeza mengenai masa yang sesuai untuk menimang cahaya mata.

Sekiranya satu pihak belum bersedia sedang pihak yang satu lagi sudah tidak sabar untuk bergelar ibu atau ayah, pastilah kedua-dua pihak akan berasa tertekan dan perhubungan akan jadi tegang.

5. Adakah dia mempunyai masalah kesihatan atau kecacatan?

Masalah kesihatan yang kronik atau kecacatan semula jadi pada anggota badan tidak wajar disembunyikan.

Mengetahui adanya penyakit atau kecacatan tertentu akan mempengaruhi keputusan yang bakal diambil.

Menyembunyikan penyakit yang kronik atau kecacatan yang mengaibkan boleh dianggap sebagai satu penipuan.

6. Adakah dia seorang yang suka bergaul?

Sesetengah orang suka bergaul dengan pelbagai lapisan masyarakat, mempunyai kawan dan kenalan di merata-rata tempat. Sesetengah yang lain pula suka menyendiri, tidak pandai berkawan dan sukar didampingi.


Orang macam mana yang anda cari?

7. Bagaimana hubungannya dengan ahli keluarganya?

Perkahwian bukan sekadar aqad yang mempertemukan antara dua jiwa. Sebaliknya perkahwinan merupakan hubungan kemasyarakatan yang mencantumkan antara dua keluarga atau lebih.

Oleh itu bakal tunangan harus tahu status keluarga serta hubungan mereka antara satu sama lain. Hubungan kekeluargaan juga sedikit sebanyak menggambarkan keperibadian seseorang.

8. Apakah kegemarannya dan bagaimana dia mengisi waktu lapangnya?

Kegemaran serta cara seseorang memenuhi masa lapangnya juga memberi gambaran tentang wawasan serta cita-citanya dalam hidup ini.

9. Adakah dia aktif dalam mana-mana pertubuhan bukan kerajaan (NGO) atau pertubuhan kebajikan?

Keaktifan dalam persatuan kebajikan atau pertubuhan sukarela menggambarkan dia bukan seorang yang sombong dan mementingkan diri.

Orang yang hidupnya sekadar untuk memenuhi cita-cita dan wawasan peribadi semata-mata sebenarnya hidup dalam dunia yang sempit dan mati sebagai insan yang kerdil.

Tetapi orang yang hidup dalam perjuangan akan hidup sebagai insan yang hebat dan apabila dia mati namanya akan dikenang zaman-berzaman.

10. Apakah pandangannya sekiranya ibu bapa masuk campur dalam urusan peribadi atau urusan rumahtangga mereka?

Setengah orang menganggap rumahtangga adalah masalah peribadi yang terlalu khusus. Tiada seorang pun yang boleh masuk campur walaupun ibu bapa sendiri.

Hal ini sangat penting diketahui oleh setiap orang yang akan memasuki gerbang perkahwinan.

Apakah pandangan bakal pasangan hidupnya.

Adakah dia termasuk dalam golongan di atas atau sebaliknya seorang yang terlalu bergantung kepada kedua-dua ibu bapanya walaupun telah berkeluarga?

Apabila anda telah mendapat jawapan yang bersesuaian dengan apa yang dicari, maka teruskanlah hasrat anda untuk melamarnya. Begitu juga halnya dengan pihak yang dilamar.



Pastikan anda mengenali jejaka yang melamar itu dengan mengajukannya 10 soalan di atas.


yours sincerely,
keeya mustafa

Sunday, January 15, 2012

TAFSIRAN AYAT KURSI

Allah,tidak ada tuhan selain Dia.Yang Mahahidup,Yang terus menerus mengurus makhlukNya,tidak mengantuk dan tidak tidur.Miliknya apa yg ada dlangit dn yang ada dbumi.Tidak ada yg dpt m'beri syafaat dsisiNya tanpa izinNya.Dia m'getahui apa yg dhadapan mreka dn yg dblakang mreka,dan mreka tdak m'getahui sesuatu apa pun tentang ilmuNya m'lainkn apa yg dkehendakiNya,KursiNya mliputi langit dn bumi,dan Dia tdak merasa berat memelihara kduanya,dan Dia Mahatinggi dan Mahabesar...(surah al-baqarah ayat 255)

Ayat Kursi:
1) Baca pada saat keluar rumah, 70000 malaikat akan menjagamu dari semua sisi
2) Baca saat masuk rumah, kemiskinan tdk akan memasuki rumahmu
3) Baca setelah berwudhu, darjatmu akan dinaikkan 70 tingkat
4) Baca pada saat tidur, malaikat akan menjagamu sepanjang malam ...
5) Baca setelah solat, maka jarak antara kamu dan syurga hanyalah kematian. Sampaikan kepada orang lain, maka ini adalah sedekah jariah. Dan pada setiap orang yg mengamalkan, kamu akan ikut mendapat pahalanya sampai hari kiamat....


yours sincerely,
keeya mustafa

Saturday, January 14, 2012

JANGAN AMBILMUDAH FATWA MEROKOK ADALAH HARAM


PUTRAJAYA: Masih ramai di kalangan umat Islam di negara ini mengambil mudah mengenai fatwa Merokok Adalah Haram, kata Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) Othman Mustapha.
Justeru itu katanya, Jakim dan Kementerian Kesihatan hari ini bekerjasama mengadakan Seminar Pendidikan Fatwa Merokok Adalah Haram sebagai usaha untuk meningkatkan kesedaran.
Walaupun pelbagai kempen kesedaran telah dilaksanakan, Othman berkata jumlah penghisap rokok terus meningkat.
Menurut Laporan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), pada tahun ini lebih lima juta penduduk dunia akan mati akibat penyakit berkaitan merokok antaranya serangan jantung, strok dan kanser.
Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-37 yang bersidang pada 23 Mac 1995 telah membincangkan Hukum Merokok Dari Pandangan Islam. Muzakarah telah memutuskan bahawa merokok adalah haram dari pandangan Islam kerana padanya terdapat kemudharatan.
Keterangan/Hujah:
1. Keputusan yang telah diputuskan oleh Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia tersebut adalah bersandarkan kepada hujah-hujah berikut:
i. Rokok mengandungi pelbagai jenis racun. Fakta daripada kajian-kajian perubatan telah membuktikan bahawa setiap batang rokok mengandungi 6-8 mg. nikotian dan pelbagai bahan kimia lain. Setiap sedutan asap rokok sebenarnya kita telah menghidu sebanyak 4,000 jenis bahan kimia yang boleh memudharatkan badan.
ii. Ketagihan tembakau bukan hanya menimbulkan masalah kepada perokok, malah ia berada di tempat keempat dalam senarai faktor risiko bagi penyakit serius yang menular di seluruh dunia. Tabiat merokok dikaitkan dengan risiko barah, penyakit jantung dan masalah pernafasan. Terdapat beberapa jenis penyakit yang berpunca dari merokok, antaranya ialah kanser kerongkong, kanser mulut, katarak (sejenis kerosakan mata yang menyebabkan kanta mata berselaput dan rabun), ulser perut, penyakit jantung, strok, penyakit paru-paru, emfisema paru-paru dan banyak lagi.
iii. Pada masa kini jumlah perokok sama ada dinegara maju atau negara membangun masih begitu besar, walaupun berbagai usaha telah dibuat oleh Kerajaan serta badan-badan sukarela bagi menyedarkan orang ramai tentang bahayanya merokok kepada orang ramai. Di Malaysia, merokok menyumbang kepada lebih 10,000 kematian setahun; 30% daripadanya disebabkan 10 jenis kanser, iaitu paru-paru, mulut, esophagus, tekak, pankreas, pundi kencing, buah pinggang, serviks, kolon dan perut. Sebanyak 50% kematian berpunca daripada sakit jantung dan strok. Kerajaan telah membelanjakan banyak wang untuk merawat berbagai jenis penyakit yang dikaitkan dengan tabiat merokok dan negara juga mengalami kerugian kira-kira RM 20 billion setahun bagi menanggung kos rawatan dan kehilangan produktiviti.
iv. Imam al-Syafi’e telah mengeluarkan fatwa dalam kitabnya yang masyhur al-Umm iaitu:” Jika mereka mengambil (sesuatu makanan, minuman atau sesuatu yang dihisap, dihidu dan disedut) yang boleh memabukkan, maka perbuatan itu adalah jelas haram. (Termasuklah) yang mengandungi racun yang menyebabkan kematian. Aku tetap menganggap (menfatwakan) ia adalah haram. Allah swt mengharamkan (apapun jenis) pembunuhan kerana pembunuh bermakna membunuh diri sendiri”.
v. Para ulama’ sepakat menyatakan bahawa merokok hukumnya haram kerana ianya jelas memudharatkan kesihatan, membazir dan mensia-siakan harta serta dikategorikan sebagai satu perkara keji, berdasarkan nas-nas berikut:
a. Firman Allah swt dalam Surah al-Baqarah, ayat 195 yang bermaksud: “Dan janganlah kamu sengaja mencampakkan diri kamu ke dalam bahaya kebinasaan”.
b. Firman Allah swt dalam Surah al-A’raf ayat 157 yang bermaksud; “ Dan ia menghalalkan bagi mereka segala benda yang baik dan mengharamkan kepada mereka segala benda yang buruk”.
c. Sabda Rasulullah s.a.w yang bermaksud: “ Tidak boleh memberi mudharat dan membalas dengan kemudharatan”. (Hadith riwayat Ahmad, Malik, Ibn Majah dan al-Daraqutni)
d. Kaedah Usul Fiqh: درء المفاسد مقدم على جلب المصالح yang bermaksud “ menolak kerosakan adalah didahulukan daripada mencari kemaslahatan”
e. Imam Ibn. Hazm dalam kitabnya al-Muhalla, jilid 7, halaman 503 (masalah no. 1027) menegaskan bahawa : “Pemborosan adalah haram”. Yang dimaksudkan dengan pemborosan di sini ialah:
i. Membelanjakan wang untuk perkara yang diharamkan oleh Allah swt, samada banyak atau sedikit, walaupun sebesar sayap nyamuk sekalipun.
ii. Pembaziran yang tidak ada keperluannya.
iii. Membuang wang, betapa kecilpun jumlahnya kerana dengan membuang tanpa tujuan itu menjadikannya sia-sia.
vi. Beberapa negara Islam dan beberapa ulama’ muktabar telah mengeluarkan fatwa tentang amalan merokok.
Antaranya seperti berikut:
a. Kerajaan Arab Saudi mengeluarkan fatwa bahawa merokok, menanam tembakau dan memperniagakannya adalah hukumnya haram kerana daripadanya terdapat kemudharatan.
b. Ulama’-ulama’ semasa Mesir seperti Dr. Abdul Jalil Shalaby mengatakan merokok adalah haram kerana ia boleh mendatangkan kemudharatan kepada kesihatan masyarakat.
c. Al Imam Abdul Halim Mahmud dalam kitabnya “Fatawa al-Imam Abdul Halim Mahmud” telah memberi fatwa merokok hukumnya makruh jika ia tidak mendatangkan kemudharatan kepada kesihatan. Sebaliknya adalah haram jika ia mendatangkan kemudharatan kepada kesihatan.
2. Hukum pengharaman arak dan khinzir tidak boleh disamakan dengan hukum haram merokok kerana hukum pengharaman terhadap arak dan khinzir telah dinyatakan secara jelas dan qat’ie oleh Allah swt dalam kitab suci al-Quran. Manakala hukum pengharaman terhadap perbuatan merokok telah diistinbatkan oleh para jumhur ulama’ terdahulu dan masa kini bersandarkan hujah-hujah kepada nas-nas syarak yang jelas dinyatakan seperti al-Quran, al-Hadith, Ijma’ Ulama’, Qaedah-qaedah Fiqhiyah dan sebagainya. Ayat-ayat al-Quran dan hadith seperti yang dinyatakan di atas jelas telah memperincikan isu ini.
3. Al-Syeikh Hasanain Muhammad Makhluf, bekas Mufti Mesir dalam Kitabnya Fatawa Syariyyah Wa Buhuth Islamiyah menyatakan:
“ Sesungguhnya tumbuhan (tembakau) ini dahulunya belum dikenali. Apabila ia diperkenal dan digunakan oleh manusia untuk merokok, maka ulama’-ulama’ fiqh daripada pelbagai mazhab Islam telah membincangkannya untuk menetapkan hukumnya berdasarkan prinsip (qaedah fiqhiyyah) yang telah ditetapkan.”
“Sesungguhnya berdasarkan hukum asal sesuatu itu harus. Tidak akan terkeluar daripada prinsip asal melainkan adanya perkara-perkara yang mengubah hukumnya menjadi haram atau sebagainya.”
Dalam isu merokok ini, sebab yang menjadikannya haram ialah kesan mudharat dan bahayanya sehingga meruntuhkan lima asas utama (al-Kulliyatul Khams) yang wajib dipelihara oleh setiap manusia iaitu agama, jiwa, maruah keturunan, akal dan juga harta.

SUMBER HARIAN METRO ONLINE


yours sincerely,
keeya mustafa

Friday, January 13, 2012

dup dap dup dap



2 februari 2012,, tarikh yang dinanti,,result kemasukan UITM keluar,,dupdapdupdap,,nervous yep!!! harap sangat dapat..

ya Allah, sesungguhnya Engkau Maha mendengar lagi Maha mengetahui, sesungguhnya Engkau yang berkuasa di langit dan di bumi, makbulkan permintaan ku ya Allah. Amin..

kalian doa kan untuk kami yep :) thanks,,sayang kamu semua...


yours sincerely,
keeya mustafa

Thursday, January 12, 2012

SESUNGGUHNYA ALLAH MAHA MELINDUNGI



Trauma!
by Wardina Safiyyah OfficialPage on Thursday, 12 January 2012 at 04:18
Mereka merompak "perasaan selamat" saya

Selimut saya terbuka! Dibuka! YA Allah seorang lelaki bertopeng menyuruh saya diam “SHHHHHH” katanya. “Barang kemas mana?” “Barang kemas mana?” katanya. Tersedar saya, ini bukan mimpi lagi, rumah saya dimasuki pencuri! Saya cuba tenangkan hati, dan menyorok muka juga tubuh saya. Jawab saya dengan yakin “Saya tak pakai barang kemas, saya tak ada barang kemas” Yang ada pada saya cuma cincin arwah tinggalan nenek saya. Dengan berat hati saya membukanya, “Ini saja yang saya ada, cincin nenek saya, nah ambil” balas saya “Saya memang tak suka barang kemas, tak pakai barang kemas” kata saya lagi, cuba meyakinkan manusia ini bahawa rumah ini memang tiada apa yang dicari. Seribu satu perasaan dan sejuta lagi penyataan memecut laju didalam minda. Kenapa? Bagaimana? Apa akan terjadi? Mana anak-anak saya? Siapa mereka? Mahu apa? Adakah saya akan diapa-apakan?

Cincin belah rotan dengan tiga butir berlian kecil, mungkin tiada nilai yang tinggi. Namun itulah peringatan asal usul dan ‘memori’ jati diri ini. Separuh dari diri saya. Tidak tinggi dengan nilai harga,tetapi tinggi dengan nilai jiwa. Cincin arwah Dorris Irene Wilmot yang dipakai ketika perkahwinannya dulu. Dari Scotland ke England kemudian bersama cincin itu juga dia berlayar bersama Leslie James Morgan Wlmot, grandpa saya, ke Australia tatkala perang dunia ke-2. Saya sebenarnya mahu memberinya kepada Amna satu hari nanti ,tapi apakan daya. Memori dan nilai sentimental cincin itu amat tinggi sekali. Tidak apa, kerana memori di dalam diri tidak mungkin dapat mereka curi.

Namun sebagaimana memori indah itu akan kekal dengan izinNya, memori ngeri ini juga akan terus tersematl dalam diri. Seperti pita video buruk yang rosak, gambaran kejadian berputar dan berputar kembali dalam ingatan saya. Adakalanya bulu roma saya naik kembali, tangan dan tubuh bergetar dengan sendiri. Wajah mereka kini sering menggangu dan menghantui saya. Saya pasti, ianya mengambil masa untuk di’lupa’kan. Bukan lupa sepenuhnya, namun lupakan ketakutan dan mencari kekuatan kembali. Takut, resah, gelisah dan beribu perasaan lain, bercampur seperti dicampurnya rencah di dalam kuali. Akhirnya, namun akhirnya gulai itu sungguh enak sekali. Akhirnya, saya mengucap syukur Alhamdulillah. Allah mahu membersihkan kami. Musibah demi musibah , membuatkan diri lebih dekat dengan Ilahi, “Syukur Ya Allah” “Alhamdulillah” dan “Innalillah” bermain di bibir sejak pagi tadi.

Saya terfikir, siapakah dia insan ini, sehingga sanggup buat begini? Mencuri demi wang ringgit semata. Ketika dipukul Ikhwan di kaki dan kepala, mereka berkata, “Saya tak kacau orang, saya tak kacau orang” dalam loghat Indonesianya. Ikhwan memberi amaran keapda mereka “Jangan sentuh isteri saya”, “Jangan kacau anak saya”. Ikhwan dikejutkan ketika sedang menemani Imran yang demam, di kamar birunya. Diikat tangan suami tercinta. Setelah Ikhwan menjerit, mengharapkan ada yang mendengar, saya kemudian tergamam ketika perompak itu berkata “Sini, sini” cuba membuka selimut saya.

Saya berjanji pada diri ,sekiranya orang ini cuba mengapakan saya, saya akan bermatian sehingga nafas terakhir, memepertahankan maruah saya. Saya juga wanita Aceh, darah pejuang mengalir di dalam badan saya. Rupanya Eka saudara saya dari Aceh yang kini membantu saya ditarik dari kamarnya dibawah keatas dan disuruh bersama saya didalam selimut. Saya memeluknya.

Anak-anak saya? Di mana mereka? Saya tertanya-tanya. Saya berikan dan letakkan keselamatan diri mereka kepada Allah sepenuhnya. Saya yakin mereka selamat. Doa saya setiap lepas solat adalah supaya Allah memelihara mereka, kerana mereka bukan kepunyaan saya, mereka milik Allah. Saya yakin pasti ada diantara doa saya didengari. Saya pasti! Saya yakin! Tidak lama kemudian terdengar tangisan Imran.

“Imran!!! ” jerit saya, tanpa membuka cadar. Ikhwan masuk bersama Imran ke kamar saya. Saya pegang badan panas Imran, dia masih demam, dan Imran terus teresak-esak dalam pelukkan saya. “Naughty man, Ummi” kata Imran pada saya. “Dia hit ayah Imran” katanya. “Imran tak de sword, Imran” katanya. Allah, sucinya anak ini. Belum mengerti apa pun. Ini bukan filem atau kartun anakku. Sword Imran tak akan mungkin membantu. Satu ketika dahulu, perompak-perompak ini juga pernah suci dan comel sepertinya. “Ya Allah pelihara anakkau” bisik saya dalam hati. Tidak lama selepas itu, Amna dan Azra dengan senyap memasuki cadar saya. Kami bertiga memeluk erat sesama sendiri. Sekali-sekali saya mengusap Eka disebelah saya. Saya harus berani untuk mereka. Saya tiba-tiba merasakan Ikhwan duduk dikaki saya. Alhamdulillah kami semua ada bersama.

Sekali lagi selimut saya ditarik, seorang lagi lelaki bertopeng bertanya “Barang kemas mana?” Ikhwan berkata “Jangan sentuh dia, dia tak ada tudung” MasyaAllah, begitulah suami saya menjaga kehormatan saya. Dalam saat ini pun dia tidak mahu sesiapa pun melihat ‘hak’nya. Saya amat berbesar hati ketika itu. Maka kerana itulah luluh jantungnya melihat gambar saya dahulu di’post’ sesuka hati di alam maya. Kasihanilah saya dan dia. Janganlah buat begitu lagi ya? Pelihara aib orang lain supaya aib anda dan keluarga juga dijaga. Percayalah janji Allah itu benar, ini bukan janji manusia.

Sekali lagi saya menjawab membalas pertanyaan peromapak ini, “Saya tak pakai barang kemas, saya tak suka barang kemas” Ikhwan mengalih perhatiannya kepada laci dihadapan. “Sini banyak barang mahal” tunjuk Ikhwan. Manusia ini menggeledah laci tadi yang sebetulnya cuma termuat aksesori lama. Rantai, gelang kayu, brooch yang dihiasi permata palsu. Ya, saya tidak punya apa! Saya bukan penggemar emas dan intan permata.

Seorang lagi rakannya berhenti dihadapan rak buku kami. Itulah harta saya, buku yang tersusn rapi. Rak demi rak buku didalam kamar. Itulah saja ‘harta’ saya. Ilmu itu emas bagiku. Tak mungkin perompak ini mengerti! Berdirinya dihadapan rak buku itu, dia seolah keliru. Tidak tahu lagi apa harus dibuat dan kemana harus dituju. Dihampiri rak diatas meja tulis, disitu penuh dengan buku lagi, dengan buku nota yang amat berharga bagi saya, segala nota kuliah, seminar dan persidangan ada disana. Saya yakin tidak akan mereka sentuh sama sekali! Juga tersusun di rak itu Quran-Quran saya. Sampainya dia memegang Quran berwarna hijau muda, Ikhwan berkata “Quran tak nak?” memerli sinis dirinya. Dia cuma diam.

Ikhwan mula membaca Ayatul-Kursi dengan nada tinggi. Dia menyuruh Ikhwan diam. Mungkin tergetar juga hatinya. Saya mengikut. Al-Falaq menyusul.

"Katakanlah wahai Muhammad “Aku berlindung kepada Allah Tuhan yang menciptakan sekalian makhluk”
"Dari bencana makhluk-makhluk yang ia diciptakan” “
"Dan dari bahaya gelap apabila ia masuk”
“Dan dari kejahatan makhluk-makhluk yang menghembus-hembus pada simpulan-simpulan”
“Dan kejahatan orang yang dengki apabila ia melakukan dengkinya”

(Quran, Al-Falaq:1-5)

Saya, Amna dan Azra memabcanya berulang ulang dengan penuh yakin. Akhirnya semua ini milik Allah jua “Ya Allah yang memiliki hati manusia, timbulkanah perasaan gentar dan tidak selesa didalam jiwa mereka” doa saya dalam hati. Saya cuma mampu berserah, dan ketika ini terasa makna ketawhidan Illah yang begitu tinggi memuncak di dalam sanubari. Secara tiba-tiba, terdengar motor pak jaga di luar rumah saya. Perompak menyuruh kami diam. Tidak lama selepas itu, mereka beredar. Rupanya Farah anak gadis Pak Fauzi Marzuki, jiran belakang saya ternampak kelibat penyamun ini dari jendelanya. Dan siapakah yang menggerakkannya untuk nampak rasanya? Ya Benar! Allah SWT.

Air mata saya menitis. Thank you Allah. Kuasa keyakinan itu amat tinggi sekali. Keyakinan bahawa Allah akan bersama orang-orang yang mahu bersamanya. “Ingatlah Aku dan Aku akan mengingatimu” Saya cukup yakin. Janji Allah benar. Ini bukan janji manusia.

Amna masih trauma, sejurus setelah mereka keluar, setelah polis dan jiran bersama kami. Amna terus muntah. Satu reaksi fisiologi yang biasa bagi kanak-kanak yang trauma. Muntahnya hijau, namun lebih hijau lagi emosinya. Saya akan cuba membina keberaniannya kembali. Satu pertanyaan Amna yang membuatkan saya terhenti. “Why did they do that Ummi?”

Saya terdiam. Bagaimana harus saya jawab pada anak kecil ini? Ya benar kita semua dilahirkan fitrahnya suci dari dosa. Jawapan saya pada Amna di artikel seterusnya! Ianya untuk anda fikirkan juga.

Yang masih trauma,
Wardina

Wednesday, January 11, 2012

OH IBU!!!




KISAH BENAR, HARGAILAH IBUMU,, SESUNGGUHNYA KASIH IBU SAMPAI KE SYURGA :)
Memang sukar untuk orang lain percaya,tapi itulah yang berlaku. Ibu saya memang seorang pembohong!! Sepanjang ingatan saya sekurang-kurangnya 8 kali ibu membohongi saya. Saya perlu catatkan segala pembohongan itu untuk dijadikan renungan anda sekalian.


Cerita ini bermula ketika saya masih kecil. Saya lahir sebagai seorang anak lelaki dalam sebuah keluarga miskin. Makan minum serba kekurangan. Kami sering kelaparan. Adakalanya, selama beberapa hari kami terpaksa makan berlaukkan ikan masin dikongsi satu keluarga. Sebagai anak yang masih kecil, saya sering saja merungut. Saya menangis mahukan nasi dan lauk yang banyak. Tapi ibu cepat memujuk. Ketika makan, ibu sering membahagikan bahagian nasinya untuk saya. Sambil memindahkan nasi ke mangkuk saya, ibu berkata : "Makanlah nak ibu tak lapar." PEMBOHONGAN IBU YANG PERTAMA.


Ketika saya mulai besar ibu yang gigih sering meluangkan watu senggangnya untuk pergi memancing di tali air berhampiran rumah. Ibu berharap dari ikan hasil pancingan itu dapat memberikan sedikit makanan untuk membesarkan kami adik-beradik. Pulang dari memancing, ibu memasak gulai ikan yang segar dan mengundang selera. Sewaktu saya memakan gulai ikan itu ibu duduk disamping kami dan memakan sisa daging ikan yang masih menempel di tulang daripada bekas sisa ikan yang saya makan tadi. Saya sedih melihat ibu seperti itu.. Hati saya tersentuh lalu dengan menggunakan sudu saya memberikan ikan itu kepada ibu. Tetapi ibu dengan cepat menolaknya. Ibu berkata : "Makanlah nak, ibu tak suka makan ikan." PEMBOHONGAN IBU YANG KEDUA.


Di usia awal remaja, saya masuk sekolah menengah. Ibu pergi ke kedai dengan membawa sejumlah penyapu lidi dan kuih-muih untuk menyara persekolahan saya,abang dan kakak. Suatu dinihari lebih kurang pukul 1.30 pagi saya terjaga dari tidur. Saya melihat ibu membuat kuih dengan beremankan sebuah pelita di hadapannya. Beberapa kali saya melihat kepala ibu terhangguk kerana mengantuk. Saya berkata : "Ibu, tidurlah, esok pagi ibu kena pergi kebun pula." Ibu tersenyum dan berkata : "Cepatlah tidur nak, ibu belum mengantuk lagi." PEMBOHONGAN IBU YANG KETIGA.


Di hujung musim persekolahan, ibu meminta cuti kerja supaya dapat menemani saya pergi ke sekolah untuk menduduki peperiksaan penting. Ketika hari sudah siang, terik panas matahari mulai menyinari, ibu terus sabar menunggu saya di luar dewan. Ibu seringkali saja tersenyum dan mulutnya terkumat-kamit berdoa kepada Illahi agar saya lulus ujian peperiksaan ini dengan cemerlang. Ketika loceng berbunyi menandakan ujian sudah selesai, ibu dengan segera menyambut saya dan menuangkan kopi yang sudah disiapkan dalam botol yang dibawanya. Kopi yang kental itu tidak dapat dibandingkan dengan kasih sayang ibu yang jauh lebih kental. Melihat tubuh ibu yang dibasahi peluh, saya segera memberikan cawan saya itu kepada ibu dan menyuruhnya minum. Tapi ibu cepat-cepat menolaknya dan berkata : "Minumlah nak, ibu tak haus!!" PEMBOHONGAN IBU YANG KEEMPAT.


Setelah pemergian ayah kerana sakit, iaitu selepas saya baru beberapa bulan dilahirkan, ibulah yang mengambil tugas sebagai ayah kepada kami sekeluarga. Ibu bekerja mengambil upah di kebun, membuat penyapu lidi dan menjual kuih-muih agar kami tidak kelaparan. Tapi apalah sangat kudrat seorang ibu. Kehidupan keluarga kami semakin susah dan susah. Melihat keadaan keluarga yang semakin parah, seorang pakcik yang baik hati dan tinggal berjiran dengan kami, datang untuk membantu ibu. Anehnya, ibu menolak bantuan itu. Jiran-jiran sering kali menasihati ibu supaya menikah lagi agar ada seorang lelaki yang akan menjaga dan mencarikan wang untuk kami sekeluarga. Tetapi ibu yang keras hatinya tidak mengendahkan nasihat mereka. Ibu berkata : "Saya tidak perlukan cinta dan saya tidak perlukan lelaki." PEMBOHONGAN IBU YANG KELIMA.


Setelah kakak dan abang habis belajar dan mula bekerja, ibu sudah pun tua. Kakak dan abang menyuruh ibu supaya berehat sahaja di rumah. Tidak payahlah lagi bersusah payah dan bersengkang mata untuk mencari duit. Tetapi ibu tidak mahu. Ibu rela pergi ke pasar setiap pagi menjual sedikit sayur untuk memenuhi keperluan hidupnya. Kakak dan abang yang bekerja jauh di kota besar sering mengirimkan wang untuk membantu memenuhi keperluan ibu, pun begitu ibu tetap berkeras tidak mahu menerima wang tersebut. Malahan ibu mengirim balik wang itu dan ibu berkata : "Jangan susah-susah, ibu ada duit" PEMBOHONGAN IBU YANG KEENAM.


Setelah tamat pengajian di universiti, saya melanjutkan lagi pelajaran ke peringkat sarjana di luar Negara. Pengajian saya di sana dibiayai sepenuhnya oleh sebuah syarikat besar. Sarjana itu saya sudahi dengan cemerlang,kemudian saya pun bekerja dengan syarikat yang telah membiayai pengajian saya juga di luar negara. Dengan gaji yang agak lumayan, saya berhajat membawa ibu untuk menikmati penghujung hidupnya di luar negara. Pada pandangan saya, ibu sudah puas bersusah payah untuk kami. Hampir seluruh hidupnya habis dengan penderitaan, eloklah kalau hari-hari tuanya ini ibu habiskan dengan keceriaan dan keindahan pula. Tetapi ibu yang baik hati, menolak ajakan saya. Ibu tidak mahu menyusahkan anaknya ini dengan berkata ; "Tak payahlah, ibu tak biasa tinggal di negara orang." PEMBOHONGAN IBU YANG KETUJUH.


Beberapa tahun berlalu, ibu semakin tua.. Suatu malam saya menerima berita ibu diserang penyakit kanser Ibu mesti dibedah secepat mungkin. Saya yang ketika itu berada jauh diseberang samudera terus segera pulang untuk menjenguk ibunda tercinta. Saya melihat ibu terbaring lemah di katil hospital setelah menjalani pembedahan. Ibu yang kelihatan sangat tua, menatap wajah saya dengan penuh kerinduan. Ibu menghadiahkan saya sebuah senyuman biarpun agak kaku kerana terpaksa menahan sakit yang menjalari setiap inci tubuhnya.. Saya dapat melihat dengan jelas betapa seksanya penyakit itu telah memamah tubuh ibu sehingga ibu menjadi terlalu lemah dan kurus. Saya menatap wajah ibu sambil berlinangan air mata. Saya cium tangan ibu kemudian saya kecup pula pipi dan dahinya. Di saat itu hati saya terlalu pedih, sakit sekali melihat ibu dalam keadaan seperti ini. Tetapi ibu tetap tersenyum dan berkata : "Jangan menangis nak, ibu tak sakit." . PEMBOHONGAN IBU YANG KELAPAN


Setelah mengucapkan pembohongan yang kelapan itu, ibunda tercinta menutup matanya untuk kali terakhir kali.

Anda bertuah kerana masih mempunyai ibu dan ayah. Anda boleh memeluk dan menciumnya. Kalau ibu anda jauh dari mata, anda boleh menelefonnya sekarang, dan berkata, 'Ibu,saya sayangkan ibu.' Tapi tidak saya. Sehingga kini saya diburu rasa bersalah yang amat sangat kerana biarpun saya mengasihi ibu lebih dari segala-galanya, tapi tidak pernah sekalipun saya membisikkan kata-kata itu ke telinga ibu, sampailah saat ibu menghembuskan nafasnya yang terakhir.

Ibu, maafkan saya. Saya sayangkan ibu
"SEMOGA MENJADI TAULADAN".... :(

yours sincerely,
keeya mustafa

Tuesday, January 10, 2012

DOA SEORANG HAMBA




Yaa Allah..
Banyak sungguh nikmat yang telah Engkau berikan kepadaku, dan Engkau tiada pernah lelah..
Alhamdulillah..
...
Yaa Rabb..
Seringkali aku lalai akan mengingat-Mu..
Seringkali aku lalai untuk bersyukur atas karunia-Mu..
Astaghfirullah..

Yaa Rahmaan.. Yaa Rahiim.
Janganlah Engkau lalaikan aku dari pandangan-Mu..
Janganlah Engkau lupakan diriku..

Amiin Yaa Rabbal 'Aalamiin..

yours sincerely,
keeya mustafa

Monday, January 9, 2012

HAPPY BIRTHDAY WANI ;)



HYE DARL!!! WANI!!

SAPE CAKAP TAK DE ORANG INGAT BIRTHDAY KAU??

AKU INGAT OK!

COMEL TAK AKU?? EH BUKAN, COMEL TAK PRESENT KAT ATAS NI??

HAHAHAHA,,,

DISEBABKAN KAU ADA KAT PENANG,, KAU TERSANGAT LA JAUH UNTUK CELEBRATE YOUR BIRTHDAY SAMA2 MACAM TAHUN LEPAS,, AND PRESENT KAT ATAS NI JE YANG TERMAMPU BUAT MASA NI..

NANTI KITA JUMPA AND I give ANOTHER SURPRISE FOR YOU!

SO,, TAK MAU NANGIS TAK MAU SEDIH OK HUN!

I HOPE,,May today be filled with sunshine and smiles, laughter and love.

MAY THIS YEAR WILL BE YOUR BEST EVER!

OKAY HUN! TANPA MEMBUANG MASA,, TADAH LA TELINGA KAU DENGAN DENDANGAN LAGU DARIPADA AKU,,

EHURMMM,,,TESTING SUARA 1, 2, 3!

ACTION!! OKAY, SUARA AKU TAK MERDU DAN AKAN MENGAKIBATKAN BANJIR KILAT YANG DAHSYAT...

JADI AKU TELAH MENGUPAH ORANG UNTUK NYANYIKAN LAGU NI UNTUK KAU,,

HARAP KAU SUKA OK!!

KALAU TAK SUKA PUN KENA SUKA JUGA,, SEBAB AKU SUKA "FALLIN IN LOVE WITH HIM"..
hee~ "GATAI HANG NI NA!" aku tau ni la yang kau nak cakap kan?

hehehe... aku minat je la.. tu pun salah ke?

okay cukup sampai sini bergurau!!

so,,enjoy it!!

video

ehemmmm,,,jangan tengok lama2,, dia senyum kat aku ok!! bukan kat kau...hahahahaha...

geli seh statement....hee~

darl,,hope your dreams come true!! :)

sincerely from your friends,,
MUWAQI'AH BT MOHMAD MUSTAFA

Sunday, January 8, 2012

HAPPY 54TH BIRTHDAY MOM! :)




You are the sunrise that shines in my life day after day after day. I wonder what I would have done without you.

Do you know which my favorite place in the whole world is? It is your shoulder when you hug me. On this special day, give me another hug and let's celebrate the wonderful relationship that we have.

The bond that we share means everything to me. I would be a lost soul if it weren't for all the love you have showered upon me all my life.

All your life you have done things that have brought a smile to my face. Today is your special day to sit back, relax and allow me to bring a smile on yours.

This is what you have given me until now, mum:
B ? Bliss
E ? Enlightenment
S ? Strength
T ? Tolerance
M ? Motivation
O ? Open Mindedness
M ? Miracles

You're always on your toes for us all year round
But to celebrate your life, there's a special reason that we've found
With regards, warmth, joy, respect and love we want to say
Wish you a very very Happy Birthday!


sincerely from your daughter,
MUWAQI'AH BT MOHMAD MUSTAFA

Saturday, January 7, 2012

sesekali teringin



hye darl!!!

aku memang teringin sangat nak ada benda alah gitar akustik nih...

huhuhu...NAK!!!!! (sambil hentak2 kan kaki)

sayangkan bila dah tahu goreng tapi tak dapat nak aplikasikan? :(

hope bila dah cukup apa yang perlu, boleh la tunaikan niat nak memiliki sebiji gitar ni...

OWH GITAR PUJAAN HATI... hee~

yours sincerely,
keeya mustafa

Friday, January 6, 2012

ALLAH MAHA MENYAYANGI :)

•► Dalam BAHAGIA Allah menyisipkan DUKA..
.♥ Agar kita tahu ada hikmah di sebalik sekaan air mata..

•► Dalam HARAP Allah menyisipkan RESAH..
.♥ Agar kita sedar untuk mengiringi doa dengan sepenuh pasrah..
...
•► Dalam JUANG pun Allah meletakkan LELAH..
♥ Agar kita ingat betapa mahalnya istiqomah..

Allah tidak ciptakan sesuatu dengan sia-sia..♥♥♥



yours sincerely,
keeya mustafa

Thursday, January 5, 2012

RETURN TO ALLAH :)


this entry about monsson season at TERENGGANU..
but i just story at my COLLAGE area..

okay,,, :)


strong winds!! heavy rain!! and complete with storm.. :0
all bicycles has fallen down,, :0



around my collage,,this terrible incident!!! :0


asked tree, why you swaying??
because i'm shaking by strong winds!!


VERY DANGER!! ANYTHING WILL BE FLYING TO YOU!!!
hohohoho :0


a few minutes after storm,, SUBHANALLAH!!!


MANY DISASTER THAT OCCUR,,LET US PRAY TO ALLAH....


Wednesday, January 4, 2012

PECAH PERUT LA WEH!



KUCING PUN BOLEH RELAX LAGI NAK KETAWA,, KITA??
MANUSIA? KENA KETAWA JUGA! JANGAN LAH BERMURAM DUKA,,,OKAT!!!

ORANG KATA KALAU KETAWA BOLEH KURANGKAN STRESS. SIAPA SETUJU?

SAYA!!!!! (semangatnya anak siapa lah nih?)

SELAIN ITU,KETAWA MERUPAKAN SENAMAN MUKA..PERCAYA TAK?

PERCAYA!!! NANTI ANDA AKAN RASA KELIHATAN LEBIH MUDA DAN SENYUM SELALU.. (serius wa cakap sama lu)

and macam2 lagi kita dapat daripada KETAWA ni,, NIKMAT kan bila dapat ketawa?

SANGAT NIKMAT!!! SYUKUR!!!

hohoho,, ini la akibatnya kalau dah over excited,, YANG PENTING KITA ENJOY!!!

JOM KETAWA!!! hahahahahahahahahaha................. :P

lucu 1: Bapa
Man: Bapa aku hebat. Dia polis. Semua orang takut ngan dia.
Ali: Eleh, bapa aku lagi terer. Kalau dia suruh orang tunduk, mesti orang tu tunduk.
Man: Wow! Bapa kau keja apa?
Ali: Tukang gunting rambut.

Cerita Lawak/ lucu 2: Bahasa Inggeris
Ayah: Apasal B.I kamu nie asyik dapat kosong jer...! Apasal hah?
Anak: Eh, ayah! Tu bukan kosong. Tadi cikgu adik dah kasi bintang banyak kat bebudak lain. Ada dapat 5 bintang la, 4 bintang la. Bila giliran adik jer, bintang dah abis. Sebab tu cikgu bagi kat adik bulan.

Cerita Lawak/ Lucu 3: Sudu
Doktor: Encik kena ambil 3 sudu ubat ni setiap hari.
Pesakit: Eh! tak boleh la doktor.
Doktor: Kenapa?
Pesakit: Rumah saya ada dua sudu jer.

Cerita Lawak/ Lucu 4: Mayat
Cikgu: Hasan,sambungkan 2 ayat ini menjadi satu. 'Ali menaiki basikal ke sekolah. Ali ternampak mayat.'
Hasan: Ali ternampak mayat menaiki basikal ke sekolah.

Cerita Lawak/Lucu 5: Tiru
Cikgu: Encik,anak awak didapati meniru Ali dalam exam.
Bapa: Apa bukti awak?
Cikgu: Encik tengok soalan nombor 4 nie. Siapakah menemui Pulau Pinang? Seman tulis "Saya tak tahu"dan anak encik tulis "Kalau engkau tak tahu, aku lagi la tak tahu".

Cerita Lawak/ Lucu 6: Makan
cA: dari pagi tadi aku makan tak kenyang2 je?
cB: kau makan ape?
cA: makan angin...............................

CERITA LAWAK SUMBER DARIPADA : koleksiceritalucu.com

yours sincerely,
keeya mustafa

Tuesday, January 3, 2012

ROUND ROUND WORLD





hye darl!!!

tiba2 rasa nak travel la...hahahaha.. BERANGAN JE LEBIH!

berbual macam banyak duit je kan? hee~ amin, moga rezeki melimpah ruah walaupun bkan jatuh dari langit saja2 nak dapat free tanpa usaha untuk dapatkannya..

tapi BERANGAN ni pun bagus juga! ada matlamat hidup!

untuk dapatkan apa yang kita nak kita kena usaha! baru BERANGAN (FANTASI) JADI REALITI!!!

teringin nak pergi PULAU LANGKAWI, PULAU PANGKOR, PULAU PERHENTIAN, PULAU REDANG PULAU KAPAS PULAU TIOMAN...

senang cerita semua pulau yang ada kat MALAYSIA TERCINTA ni la!!

CITA-CITA MEMANG NAK JADI ORANG PULAU KE KAK OI!!!!

banyak pakej percutian yang ada kat MALAYSIA ni!! sampai rambang mata!!

berebut rebut company travel buat promosi,, macam2 pakej ada...

dan aku suka usha website company BATUTTA TRAVEL sdn bhd..

http://www.3hari2malam.com/

company ni buat pakej 3hari 2malam...sangat teruja tengok pakej nye..

ISY,,,AKU KALAU BERKEPUK-KEPUK DUIT SEKARANG NI,, MEMANG DAH BUAT BAG PACKING TRAVEL AND BUAT PROGRAM TRAVEL KAT TV ALA2 3HARI 2MALAM TU...

huhuhu...masyuk je berangan kan...

ACTUALLY, NI LA AZAM AKU DALAM JANGKA MASA PANJANG.. MESTI SYIOK PUNYA LA!!

so, harap impian jadi kenyataan!!

yours sincerely,
keeya mustafa

wow awesome!